Silnik VW 2.0 TDI 140KM - Opinie
MotofaktyPoradyEksploatacjaSilnik VW 2.0 TDI. Czy należy się bać tej jednostki napędowej?
TDI to skrót z ang. Turbo Direct Injection, używany od wielu lat przez grupę Volkswagena. Jednostki TDI zapoczątkowały erę silników, w których wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania. Pierwsza generacja montowana była w modelu Audi 80 i miała moc 90 KM. Producent wyposażył ją w turbodoładowanie, elektronicznie sterowana pompę rozdzielaczową oraz ośmiozaworową głowicę, a to oznaczało, że konstrukcja ma duży potencjał eksploatacyjny i rozwojowy.
Opinie użytkowników
Silnik VW 2.0 TDI. Legendarna trwałość
Grupa Volkswagena ambitnie i efektywnie rozwijała projekt 1.9 TDI, i na przestrzeni lat do silnika trafiał coraz to nowocześniejszy osprzęt, czyli np. turbosprężarka o zmiennej geometrii kierowania spalin, intercooler, pompowtryskiwacze i dwumasowe koło zamachowe. Dzięki coraz to nowocześniejszej technologii, moc silników wzrastała, kultura pracy była lepsza, a spalanie malało. Trwałość jednostek napędowych 1.9 TDI to już niemal legenda, wiele aut z tymi motorami potrafi jeździć do dziś, i mieć się całkiem dobrze. Nierzadko, przebiegi rzędu 500 tysięcy kilometrów, to nic strasznego. Współczesne konstrukcje mogą takiego wyniku tylko pozazdrościć.
Silnik VW 2.0 TDI. Lepsze jest wrogiem dobrego
Następcą 1.9 TDI został silnik 2.0 TDI, który według niektórych specjalistów jest idealnym przykładem, że powiedzenie „lepsze jest wrogiem dobrego” ma sens. Wynika to z faktu, że pierwsze generacje tych jednostek napędowych wykazywały i wykazują nadal dużo większą awaryjność i wyższe koszty eksploatacji. Mechanicy twierdzą, że 2.0 TDI był zwyczajnie niedopracowany oraz koncern zaczął wdrażać agresywniejszą politykę optymalizacji kosztów produkcji. Prawda pewnie leży pośrodku. Problemy pojawiły się już na starcie, producent opracowywał regularne usprawnienia i ratował sytuację. Stąd tak duża ilość różnorakich rozwiązań i podzespołów. Decydując się na zakup samochodu z 2.0 TDI trzeba być tego świadomym i wszystko możliwe dobrze zweryfikować.
Silnik VW 2.0 TDI. Pompowtryskiwacze
- Silniki 2.0 TDI z układem zasilania opartym na pompowtryskiwaczach zadebiutowały w 2003 roku
- Jednostka napędowa 2.0 TDI występowała w różnych wariantach mocy, ośmiozaworowe generowały 136 – 140 KM, a szesnastozaworowe 140 – 170KM
- Niewątpliwą zaletą tego motoru było niskie zużycie paliwa i dobre osiągi
Silnik VW 2.0 TDI. System Common Rail
Rok 2007 przyniósł Grupie Volkswagena jeszcze nowocześniejszą technologię, korzystającą z systemu Common Rail i szesnastozaworowych głowic. Silniki tej konstrukcji charakteryzowały się efektywniejszą kulturą pracy i były dużo trwalsze. Dodatkowo zwiększył się zakres mocy, który wynosi od 140 do aż 240 KM. Jednostki napędowe produkowane są do dziś.
Silnik VW 2.0 TDI. Usterki
Jak już wspomniano, silnik ten ma swoje kontrowersje wśród użytkowników. Częste usterki obejmują problem z napędem pompy oleju, pęknięcia głowicy, usterki pompowtryskiwaczy, koła dumasowe czy problemy z rozrządem. Silniki produkowane po 2008 roku prezentują już nieco lepszą trwałość.
Silnik VW 2.0 TDI. Kody silników
Odmian silników 2.0 TDI jest wiele. Warto zwrócić uwagę na kod silnika przy zakupie auta, szczególnie starszego modelu. Niektóre kody silników mogą sugerować większe ryzyko awarii.
Silnik VW 2.0 TDI. Koszty napraw
Części zamiennych do silników 2.0 TDI są dostępne na rynku. Praktycznie każdy sklep motoryzacyjny będzie miał potrzebne części. Ceny bywają atrakcyjne, choć zawsze warto sprawdzić oferty.