Silnik Opel 1.9 CDTI 120KM Z19DT/Z19DTJ
Kategoria: Silniki Opel CDTI od Fiata
Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki Opel. Silnik Opel 1.9 CDTI o mocy 120KM został wprowadzony w 2004 roku i jest w całości opracowany przez koncern Fiata. Jednostka występowała w dwóch odmianach – 8 oraz 16-zaworowej.
Specyfikacja:
- 1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DT) – konstrukcja 8-zaworowa / maks. moment 280 Nm 2000-2750 obr. min.
- 1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) - konstrukcja 16-zaworowa / maks. moment 280 Nm 1750-2750 obr. min.
Jednostki mają bardzo podobne parametry oraz osprzęt, jednak w kilku kwestiach są różnice. Silnik 120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) jest słabszą wersją silnika o mocy 150KM o oznaczeniu (Z19DTH). Oba silniki współpracują z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, co przekłada się na lepsze osiągi oraz wyższą kulturę pracy.
W obu odmianach zastosowano trwały układ wtryskowy firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami II generacji o ciśnieniu 1600 barów. Plusem tego rozwiązania jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji w razie ich uszkodzenia. Obie jednostki w większości są wyposażone fabrycznie w filtr cząstek stałych DPF, jednak zdarzają się wersje bez DPF-u, wtedy w silniku występuje szerokopasmowa sonda lambda.
Opinie użytkowników
W jednostce zastosowano nowej generacji system recyrkulacji spalin z elektromagnetycznie sterowanym zaworem EGR, jak również nowy przepływomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury. Jednostki mają podobne rozwiązania, aczkolwiek w niektórych rozwiązaniach są różnice.
Awaryjność silnika jest na niskim poziomie, jednak jest to uzależnione od eksploatacji i regularnego serwisowania. Najczęstsze usterki pojawiają się przy przebiegu około 200 tys. km. Trwały układ wtryskowy oraz turbosprężarka są uznawane za duże atuty tego silnika.
Średnia opinia: 4.14/5.