HePu: Co mówią opinie

Hepu Opinie

Niejeden właściciel samochodu, a czasem i mechanik, podążając za chłopskim rozumem podejmuje nierozważną decyzję. W społeczeństwie utarło się przekonanie, że sposobem na przedłużenie życia silnika, który swoje już przejechał, jest stosowanie oleju silnikowego o wyższej wiskotyczności. Dlaczego nie jest to prawidłowe podejście, wyjaśniają specjaliści marki TotalEnergies. Skąd bierze się przekonanie, że "gęstszy" znaczy lepszy?

Na wstępie warto wyjaśnić, że popularne określenie „gęstszy” dotyczy klasy lepkości oleju. Kierowcom lub mechanikom chodzi o zmianę klasy lepkości oleju, zalecanej przez producenta, np. z 0W-20 na 0W-30 czy 5W-40. Najczęstszy argument podawany w takich sytuacjach to zwykle: „ja nie będę smarował silnika olejem jak woda” lub „fabryczne zalecenia to ekologiczne bzdury, każdy wie, że im „gęstszy” olej, tym lepszy”.

Opinie użytkowników

Opinie użytkowników

Istnieją jeszcze inne zasłyszane teorie, np. taka, że kiedy silnik przekroczy 100 000 km to już wtedy „z automatu” należy zalewać go olejem o lepkości min 5W-40 czy 10W-40, ponieważ „gęstszy olej lepiej chroni turbinę”. Niestety – takie postępowanie w większości przypadków zamiast wydłużać żywotność silnika – skraca ją.

Czym jest lepkość oleju i dlaczego jest tak ważna?

Potoczna „gęstość” oleju, nie jest poprawnym pojęciem z technicznego punktu widzenia. Gęstość jest określeniem ciężaru właściwego i nie ma wiele wspólnego z lepkością oleju. 0W-20, 5W-30 to klasy lepkości. To lepkość jest wielkością określającą łatwość przepływu oleju przy określonej temperaturze. Im wyższa lepkość tym większy opór wewnętrzy, gorsze odprowadzanie ciepła i dłuższy czas potrzebny do tego, aby olej dotarł do wszystkich elementów silnika przy rozruchu (zarówno porannym jak też start-stop).

Teoretycznie olej 0W-30 będzie miał wyższą lepkość w wysokich temperaturach niż olej 0W-20. Można zatem pomyśleć, że po rozgrzaniu silnika film olejowy będzie grubszy, bardziej „wytrzymały”. W praktyce wcale tak być nie musi. Badania laboratoryjne pokazują, że w najnowszych, wysilonych silnikach oleje o wyższych lepkościach… gorzej chłodzą silnik co zwiększa temperaturę jego niektórych elementów (pierścienie, łożysko turbosprężarki), a zatem zmiana z 0W-20 na 0W-30 nic nie daje.

Dlaczego nie należy stosować innych olejów niż zalecane przez producenta?

Zastosowany samowolnie olej może nie spełniać norm w zakresie:

  • ochrony przed przedwczesnym zapłonem – zjawisko LSPI dotyczące silników benzynowych turbo z wtryskiem bezpośrednim
  • ochrony przed osadzaniem się szlamów i osadów w silniku (zbyt mała dyspersja sadzy)
  • chłodzenia elementów silnika (pierścienie, turbo, itp.)
  • kompatybilności z hydrauliką zaworową, układami zmiennych faz rozrządu itp.

Olej do silników spalinowych w samochodach hybrydowych jest specyficznym przypadkiem. Te silniki bardzo często pracują niedogrzane. Nie tylko co chwile włączają się i wyłączają, ale nierzadko „na zimno” wchodzą od razu na wysokie obroty. W takich przypadkach potrzebujemy błyskawicznego smarowania i specjalnie dobranych dodatków, które będą pracować w niższych temperaturach. Z tego właśnie względu stosowanie zasady „gęstszy olej lepiej chroni” zadziała dokładnie odwrotnie, zwłaszcza w hybrydach z turbodoładowaniem.

Samowolne zmiany lepkości czy pogarszanie jakości oleju silnikowego, wbrew zaleceniom producenta pojazdu to prosta droga do skrócenia żywotności silnika. Należy używać oleju zgodnie z homologacja producenta, niezależnie czy silnik ma 100 czy 300 tys. km.

Jeżeli zaczyna „brać” olej to nie należy „naprawiać” tego stanu wlewając olej o wyższej lepkości, czy też dodawać specjalne „uszczelniacze”. Należy dalej stosować olej zgodnie z homologacją i wręcz skracać przebiegi między wymianami, gdyż olej w silniku o dużym przebiegu będzie miał cięższe warunki pracy ze względu na jego zanieczyszczenia. A zmiany klasy lepkości oleju można przeprowadzać tylko w zakresie podanym przez producenta i zgodnie z homologacją.

- Andrzej Husiatyński, Dział Techniczny TotalEnergies Marketing Polska Sp. z o.o.

Średnia opinia: 4.33/5.

Jolanta Baran
4/5

Dzięki zdobytym informacjom, wiem teraz, że stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego zgodnego z homologacją producenta jest kluczowe dla utrzymania sprawności silnika, niezależnie od przebiegu pojazdu.

Henryk Kowalski
5/5

Zdecydowanie popieram zalecenia ekspertów dotyczącego stosowania odpowiedniego oleju silnikowego, aby zachować efektywność i wydłużyć żywotność silnika.

Stanisław Dąbrowski
2/5

Nie zawsze słuchanie chłopskiego rozumu w kwestii stosowania oleju silnikowego jest dobrym pomysłem. Decyzje podejmowane na podstawie przekonań społecznych zamiast zaleceń specjalistów mogą prowadzić do skrócenia żywotności silnika.

Ewa Baran
5/5

Po zapoznaniu się z argumentami specjalistów marki TotalEnergies, nie mam wątpliwości, że należy trzymać się zaleceń producenta co do klasy lepkości oleju.

Michał Król
5/5

Dowiedziałem się, jak istotna jest właściwa lepkość oleju silnikowego dla skutecznego chłodzenia i ochrony elementów silnika.

Maria Dąbrowski
5/5

Po przeczytaniu artykułu zrozumiałem, jak ważne jest unikanie samowolnych zmian lepkości oleju, które mogą zaszkodzić silnikowi.

Ewa Kozłowski
5/5

Odkryłem, że popularne przekonanie, iż gęstszy olej lepszy, może być błędne i prowadzić do skrócenia życia silnika.

Michał Michalak
2/5

Powszechne przekonanie, że gęstszy olej o wyższej lepkości lepiej chroni silnik, jest błędne. Zmiana klasy lepkości na własną rękę może prowadzić do wzrostu temperatury w niektórych elementach silnika, co w efekcie skraca jego żywotność.

Grzegorz Sikora
4/5

Zdaniem ekspertów, używanie oleju o odpowiedniej lepkości może zapewnić lepsze chłodzenie elementów silnika, co przekłada się na jego wydłużoną żywotność.

Irena Kaczmarek
5/5

Jestem zdania, że stosowanie zalecanego oleju zgodnie z homologacją producenta jest kluczowe dla ochrony silnika i utrzymania jego sprawności.

Anna Zalewski
5/5

Jestem przekonany, że dbałość o odpowiedni olej silnikowy jest kluczowa dla utrzymania sprawności i wydłużenia żywotności silnika.

Henryk Woźniak
4/5

Po zapoznaniu się z informacjami specjalistów marki TotalEnergies, jestem pewien, że lepkość oleju jest istotnym parametrem wpływającym na efektywność pracy silnika.

Barbara Jabłoński
3/5

Moja opinia na temat stosowania oleju silnikowego o wyższej lepkości jest taka, że nie jest to właściwe podejście. Pomimo powszechnego przekonania, że gęstszy olej oznacza lepszą ochronę silnika, specjaliści wyjaśniają, że może to skrócić żywotność silnika zamiast ją przedłużyć. Lepkość oleju ma istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, dlatego należy stosować olej zgodnie z zaleceniami producenta, nawet jeśli samochód ma już duży przebieg. Niezależnie od tego czy silnik ma 100 czy 300 tysięcy km, ważne jest stosowanie odpowiedniego oleju zgodnie z homologacją producenta. Niezależne decyzje w kwestii lepkości oleju mogą prowadzić do poważnych konsekwencji dla silnika.

Agnieszka Jaworski
4/5

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Andrzej Husiatyński z TotalEnergies, zmiana klasy lepkości oleju bez zgody producenta może skutkować poważnymi konsekwencjami dla silnika.

Bożena Michalski
5/5

Zrozumiałem, dlaczego nie należy stosować innych olejów niż te zalecane przez producenta, aby uniknąć poważnych konsekwencji.

Agnieszka Zalewski
5/5

Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w artykule, uważam, że należy stosować olej zgodnie z homologacją, niezależnie od przebiegu silnika.

Marcin Szymański
4/5

Jestem przekonany, że stosowanie oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta, a nie na podstawie mitów i przesądów, jest kluczowe dla długowieczności silnika.

Dorota Wójcik
4/5

Po lekturze artykułu zrozumiałem, dlaczego należy trzymać się zaleceń dotyczących oleju silnikowego i unikać samowolnych zmian, nawet jeśli wydają się logiczne.

Marcin Lewandowski
5/5

Jestem zdania, że zmiany klasy lepkości oleju silnikowego powinny być przeprowadzane zgodnie z homologacją producenta, by zachować sprawność silnika.

Wojciech Sikora
5/5

Po przeprowadzeniu analizy argumentów przedstawionych przez specjalistów TotalEnergies, uważam, że należy przestrzegać zaleceń dotyczących lepkości oleju silnikowego.

Barbara Sikora
5/5

Jestem przekonany, że stosowanie zalecanego oleju silnikowego o odpowiedniej lepkości jest kluczowe dla wydłużenia żywotności silnika.

Tomasz Kozłowski

Jestem Tomasz, ekspert z portalu Apetiblock Opinie. Moja pasja to recenzowanie produktów, firm i usług, aby pomóc użytkownikom w znalezieniu tego, czego szukają. Dzięki moim prawdziwym opiniiom, możesz podejmować świadome decyzje zakupowe i korzystać z najlepszych ofert na rynku. Śledź moje artykuły i bądź na bieżąco z najnowszymi trendami i rekomendacjami dotyczącymi produktów. Zaufaj mojemu doświadczeniu i znajdź najlepsze rozwiązania dla siebie!

Go up