Silnik Fiat 1.9 JTD UniJet
Silniki Fiat D / TD / JTD są stosowane w samochodach marki Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet występuje w samochodach marki Fiat, Alfa Romeo jak również Opel, Saab, Suzuki czy Cadilac. Zadebiutował w 1997r samochodzie Alfa Romeo 156 o mocy 105KM jako pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa występowała w kilku odmianach mocy 80KM,85,100KM,105KM oraz 115KM.Odmiany silników różniły się rodzajem osprzętu, między innymi wtrysków, kolektorów dolotowych, zaworu EGR czy turbosprężraki.
W wersji 80KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku odmiany 85KM. Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne. Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi.
Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować. Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować. Atutem jednostki jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe, w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym.
Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziurę. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.
Opinie użytkowników
- Trwałość: 9.5/10
- Utrzymanie: 8.3/10
- Dynamika: 8.9/10