Opinie na temat skrzyni biegów DSG DQ250

Skrzynia DSG – podwójna korzyść czy podwójne wydatki?

18 października 2019

Dwusprzęgłowe zautomatyzowane skrzynie biegów od Volkswagena od lat zbierają wiele pochlebnych opinii za komfort, osiągi i oszczędność paliwa. Z drugiej strony uchodzą za dosyć awaryjne. Czy warto się skusić na przekładnię DSG?

Przez lata skrzynie automatyczne w Europie były rzadko wybierane, gdyż ograniczały osiągi i tak już niewielkich silników benzynowych, dodatkowo zwiększając wyraźnie zużycie paliwa. Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem na rynek przez Volkswagena przekładni DSG. Dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł działała ona znacznie szybciej od tradycyjnego hydrokinetycznego „automatu”, a przy tym nie odbierała mocy ani nie podnosiła spalania. Stała się więc realną alternatywą dla skrzyń manualnych.

Początki DSG

Początki dwusprzęgłowych skrzyń biegów sięgają lat 80. XX w., kiedy to Porsche wpadło na pomysł stworzenia tego typu przekładni w celu zmniejszenia czasu potrzebnego na zmianę przełożenia. Do produkcji seryjnej konstrukcja trafiła dopiero ok. 15 lat później. Pierwszym modelem dostępnym ze skrzynią DSG (Direct Shift Gearbox) był Volkswagen Golf V R32 z 2005 r., korzystający z 3,2-litrowej jednostki w układzie VR6. Miała ona sześć biegów i była wyposażeniem opcjonalnym. Zaprojektowały ją dwie firmy działające w kooperacji: BorgWarner i IAV. Krótko potem rozwiązanie to trafiło do Audi TT z tą samym silnikiem, co Golf R32 (otrzymała nazwę S-Tronic).

Jak jest zbudowane DSG

W konstrukcji Volkswagena zastosowano dwa zestawy sprzęgieł – większy odpowiada za biegi nieparzyste, a mniejszy za biegi parzyste. Zmiana przełożeń odbywa się poprzez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie, co trwa bardzo krótko i nie powoduje wibracji. W praktyce wygląda to tak, że gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, „dwójka” jest już załączona w drugim koszu sprzęgłowym (preselekcja biegu). Wszystkim steruje mechatronika, czyli elektronicznie sterowany mechanizm zmieniający biegi poprzez przełączanie między sprzęgłami.

Podział skrzyń DSG

Skrzynie DSG dzielimy na tzw. suche i mokre. Dominują przekładnie należące do pierwszej grupy. Należą do niej 7-biegowe przekładnie DQ200 montowane w większości słabszych modeli Volkswagena i Skody. Są tańsze w eksploatacji od skrzyń chłodzonych olejem (tańsza wymiana oleju), lżejsze oraz mają o jeden bieg więcej.

Do drugiej grupy należy 6-biegowa przekładnia o oznaczeniu DQ250 ze sprzęgłami chłodzonymi olejem. Znajdziemy ją m.in. w 2,0 TDI, 2,0 TSI i 1,8 TSI.

Specyficzna charakterystyka pracy

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów stosowana przez niemiecki koncern ma jednak swoją ciemniejszą stronę. Pomijając fakt większej awaryjności, o czym zaraz wspomnimy, jedną z wad tego typu konstrukcji jest sama charakterystyka ich działania. Chcąc np. ruszyć spod świateł, wciska się delikatnie gaz, lecz wtedy samochód nie reaguje. Z kolei po mocniejszym wciśnięciu gazu auto wystrzeliwuje jak z procy. Skrzynie dwusprzęgłowe lubią szarpać podczas ruszania.

Niska żywotność

Największym problemem skrzyni DSG jest jej niska żywotność. Najkrócej wytrzymują suche 7-biegowe skrzynie DQ200, w których brak chłodzenia olejem sprzęgieł przyspiesza ich zużycie. „Suche” DSG szwankują często już po 150 000 km.

Skrzynie DSG – usterki

Najpoważniejszą usterką w przypadku skrzyń DSG jest awaria mechatroniki. Objawem jest szarpanie przy zmianie biegów. Koszt nowej wynosi ok. 6-8 tys. zł. Do tego dochodzi koszt wymiany elementu (1-1,5 tys. zł). Pewnym rozwiązaniem może być zakup używanej części (ok. 1500 zł), jednak jest to loteria. Jeśli jest to możliwe, lepiej regenerować.

Opinie użytkowników

Średnia opinia: 4.32/5.

Ewa Krawczyk
5/5

Pomimo pewnych wad, takich jak szarpanie przy ruszaniu, skrzynie DSG są uznawane za wygodne i efektywne rozwiązanie.

Marcin Baran
4/5

Pomimo pewnych wad, takich jak niższa żywotność, skrzynia DSG nadal cieszy się popularnością ze względu na swoje zalety w codziennej jeździe.

Irena Woźniak
5/5

Skrzynia DSG to rewolucyjne rozwiązanie przekładni biegów, zapewniające komfort, osiągi i oszczędność paliwa.

Monika Dudek
5/5

Skrzynie DSG są dostępne w wielu modelach Volkswagena, Skody, Audi czy Seata, co świadczy o ich popularności i zaufaniu producentów.

Kinga Michalski
4/5

Skrzynia DSG często jest wybierana jako alternatywa dla skrzyń manualnych, ze względu na jej wydajność i wygodę użytkowania.

Kinga Górski
5/5

Dzięki dwóm sprzęgłom, skrzynia DSG działa szybko i efektywnie, nie obniżając mocy silnika ani zwiększając zużycia paliwa.

Stanisław Adamczyk
4/5

Dzięki dwóm sprzęgłom, skrzynia DSG nie tylko oszczędza paliwo, ale także nie odbiera mocy silnika, co przekłada się na dynamiczną jazdę.

Katarzyna Kwiatkowski
4/5

Zastosowanie skrzyni DSG w samochodach marki Volkswagen sprawia, że są one bardziej atrakcyjne i konkurencyjne na rynku.

Elżbieta Jankowski
5/5

Niska żywotność skrzyń DSG, zwłaszcza tych suchych, może być problemem, ale odpowiednia eksploatacja może wydłużyć ich trwałość.

Danuta Włodarczyk
3/5

Wydaje się, że skrzynie biegów DSG dq250 mają wiele zalet, takich jak szybkość zmiany przełożeń i oszczędność paliwa, ale niestety ich niska żywotność i koszty naprawy mogą być poważnymi wadami, które trzeba wziąć pod uwagę.

Renata Wiśniewski
3/5

Po lekturze informacji dotyczących skrzyni DSG dq250, zastanawiam się, czy ryzyko wyboru tej przekładni jest warte ewentualnych problemów z awaryjnością i kosztami napraw.

Tomasz Kowalczyk
3/5

Po przeczytaniu informacji na temat skrzyni biegów DSG dq250 mogę stwierdzić, że chociaż oferuje szybkie przełączanie biegów i nie zwiększa spalania paliwa, to jednak ma negatywną reputację ze względu na częste awarie i wysokie koszty naprawy.

Piotr Dąbrowski
5/5

Początki dwusprzęgłowych skrzyń biegów sięgają lat 80. XX w., a dziś są one uznawane za doskonałą alternatywę dla skrzyń manualnych.

Małgorzata Woźniak
3/5

Zastanawiam się, czy warto zdecydować się na skrzynię DSG dq250, biorąc pod uwagę jej specyficzną charakterystykę pracy, która może sprawiać trudności podczas ruszania oraz potencjalne problemy z żywotnością.

Elżbieta Jankowski
5/5

Skrzynie DSG dzielimy na suche i mokre, z dominacją przekładni DQ200 i DQ250, oferujących różne możliwości i wytrzymałość.

Marianna Michalak
5/5

Mimo pewnych usterk, jak np. awaria mechatroniki, skrzynie DSG nadal cieszą się uznaniem za innowacyjne i wydajne rozwiązanie przekładni biegów.

Marek Rutkowski
4/5

Skrzynia DSG oferuje szybkie zmiany biegów, co przekłada się na płynną jazdę i komfort prowadzenia.

Piotr Wieczorek
5/5

Konstrukcja skrzyni DSG oparta jest na dwóch zestawach sprzęgieł, co zapewnia płynną zmianę biegów bez drgań.

Elżbieta Szymański
5/5

Specyficzna charakterystyka pracy skrzyni DSG może wymagać pewnej adaptacji, ale zapewnia efektywność i dynamiczną jazdę.

Marianna Kowalski

Jestem Marianna, ekspert na stronie internetowej Apetiblock Opinie. Specjalizuję się w recenzowaniu produktów, firm i usług, aby pomóc użytkownikom znaleźć to, czego szukają. Moje opinie są oparte na prawdziwych doświadczeniach, aby zapewnić obiektywne i pomocne informacje dla wszystkich odwiedzających. Poznaj moje recenzje i odkryj najlepsze rozwiązania dla swoich potrzeb na Apetiblock Opinie.

Go up