Silnik 3.0 TDI - Opinie i Informacje
Silnik 3.0 TDI, zaprojektowany przez inżynierów Audi, to popularna jednostka napędowa znana w samochodach zarówno z logo Audi, jak i Volkswagena. Istnieją opinie, że silniki te są kosztowne w serwisowaniu, a wymiana rozrządu może pochłonąć kilka tysięcy złotych. Ale czy warto kupić samochód z silnikiem 3.0 TDI?
Jak zbudowany jest silnik 3.0 TDI?
Za silnik 3.0 TDI odpowiadają inżynierowie z Audi. Ta wysokoprężna jednostka napędowa, stworzona w roku 2003, z sześcioma cylindrami w układzie widlastym, była planowana jako ulepszona i mocniejsza wersja poprzedniego silnika 2.5 TDI, który miał swoje problemy. Silnik ten został umieszczony w samochodach Audi i Volkswagena, początkowo w autach klasy wyższej, a później także w pojazdach niższych klas.
Blok silnika wykonany jest z żeliwa i posiada kuty wał korbowy. Jednostka napędowa wyposażona jest w wałki wyrównoważające, piezoelektryczny wtrysk paliwa oraz skomplikowany napęd rozrządu składający się z czterech łańcuchów. Silnik ten charakteryzuje się również paskiem zębatym z rolką odwracającą i napinaczem.
Dlaczego silnik 3.0 TDI jest kłopotliwy?
Są opinie, że napęd rozrządu z czterema łańcuchami w silniku 3.0 TDI może sprawiać problemy. Z czasem łańcuchy mogą się rozciągnąć i hałasować, a napinacze mogą ulec awarii. Wymiana rozrządu w tym silniku jest kosztowna i czasochłonna, co może być problematyczne przy zakupie samochodu używanego.
Warto sprawdzić historię serwisową samochodu oraz raport VIN, aby dowiedzieć się o ewentualnych akcjach serwisowych i wymianach rozrządu. Serwis tego rodzaju silnika może kosztować nawet blisko 20 godzin pracy, co wpływa na wysokie koszty.