Skrzynia zf 8hp - Opinie i informacje
Skrzynia CVT Multitronic to innowacyjna technologia przekładni bezstopniowej opracowana przez Audi, która znalazła zastosowanie w wielu modelach tej marki między 1999 a 2015 rokiem. Multitronic zrewolucjonizował sposób, w jaki przenoszona jest moc z silnika na koła, oferując niezrównaną płynność zmiany przełożeń w porównaniu do innych skrzyń 6HP czy 8HP oferowanych przez Audi, które łączono z napędem quattro.
Jest to system, który za pomocą stalowego łańcucha i par stożkowych kół pasowych umożliwia bezstopniową zmianę przełożeń, eliminując tradycyjne "szarpanie" przy zmianie biegów. W multitronikach można spotkać w różnych generacjach opis mówiący o 6, 7 bądź 8 biegach, przy czym w praktyce polega to na możliwości elektronicznego symulowania przełożeń, tak aby użytkownik odczuwał zmiany biegów jak w klasycznej skrzyni automatycznej.
Generacje skrzyni Multitronic:
- Pierwsza generacja: 01J (1999-2007), sterownik VL300, 6 wirtualnych przełożeń.
- Druga generacja: 0AN (2004-2009), sterownik VL380, 7 wirtualnych przełożeń.
- Trzecia generacja: 0AW (2007-2015), sterownik VL381, 8 wirtualnych przełożeń.
Opinie użytkowników
Po 2015 roku przekładnia CVT została zastąpiona skrzynią dwusprzęgłową S-tronic. Najczęstsze awarie i problemy ze skrzyniami CVT Multitronic obejmują:
- nieefektywne przekazywanie mocy na koła,
- szarpanie przy zmianie przełożeń,
- problemy z płynnością jazdy,
- szarpanie przy ruszaniu,
- gaśnięcie silnika podczas wyboru trybu jazdy,
- miganie równocześnie wszystkich pozycji – PRND – na wyświetlaczu wskaźników,
- wycie przekładni, narastające wraz z prędkością.
Przyczyny tych awarii często wiążą się z intensywnym zużyciem mechanicznym komponentów wewnętrznych, takich jak wytarcie łańcucha, zarysowania powierzchni wariatorów, zatarcie łożysk, słabe ciśnienie oleju w układzie, pęknięta plastikowa pompa strumieniowa, uszkodzone zimne luty w sterowniku skrzyni.
Rola oleju ATF w bezawaryjnej pracy skrzyni jest kluczowa. Regularna wymiana oleju ATF jest konieczna dla żywotności i niezawodności skrzyni Multitronic.
Warto zaznaczyć, że przekładnie Multitronic nie lubią dynamicznej jazdy, zwłaszcza w połączeniu z silnikami, które sięgają granicznych wartości momentu obrotowego, jaki jest w stanie przenieść skrzynia biegów.